Monday 22 August 2011

Kasut Nan Yang Hitam


Ulasan Produk - Kasut Nan Yang Hitam

Bertemu lagi dalam ruangan ulasan produk. Kali ini saya akan menulis mengenai kasut sepaktakraw yang menjadi kegilaan ramai iaitu Nan Yang. 

Kasut buatan Thailand ini sememangnya sinonim dengan sukan sepaktakraw di Malaysia. Boleh dikatakan begitu ramai pemain yang kerap menyertai kejohanan tempatan menggunakan kasut ini. Tanpa mengira posisi, kasut ini seolah - olah satu penanda tahap keseriusan seseorang itu bermain sepaktakraw.


Di Thailand, kasut ini digunakan sebagai kasut sekolah - seperti juga Bata, Warrior dan Pallas di sini. Malah, di Youtube juga terdapat beberapa iklan kasut ini yang menunjukkan ianya untuk pasaran sekolah. Di Kuala Lumpur, terdapat beberapa tempat yang menjual kasut jenama ini. Khabarnya di Melaka dan Kelang juga ada kedai kasut yang memiliki stok kasut ini dengan banyak.

Selain Nan Yang, Breaker dan Tang Nam juga merupakan jenama kasut Thailand yang memiliki rupa yang hampir sama. Cuma beberapa perbezaan kecil di antara ketiga - tiga ini. 


Saya mendapat kasut ini dari Saad - (Cari beliau di Facebook dengan nama Saad Ku Idamkan Khan) di mana beliau merupakan seorang usahawan yang agak kerap ke Thailand untuk perniagaan. Bersaiz 42, ini merupakan kali pertama saya menggunakan Nan Yang berwarna hitam. Agak berat pada awal menyarungnya..tetapi kasut ini memberi keselesaan pada permukaan kekura dalam dan luar kaki.

Kali pertama saya menyarungnya saya berada di posisi tekong. Agak sedap melakukan servis sepak / hentak. Begitu juga untuk melakukan servis drop, gesekan di bahagian tapak tidak memerlukan usaha keras kerana tapaknya yang bagus. Kawalan bola dengan menahan servis atau libasan laju juga agak bagus dengan kasut ini. 



Setelah menggunakannya lebih dari 3 bulan saya dapati kesan haus pada tapak dan permukaan atas adalah sangat minima. Ini mampu memberi jangka hayat yang panjang pada kasut ini. Cuma rasa berat menggunakan kasut ini sememangnya terasa. Hanya selepas beberapa lama baru anda akan benar - benar rasa selesa menggunakan kasut ini.

Tidak banyak kesan haus kelihatan

Sedikit sahaja hausnya


Masih utuh

Seterusnya saya turut menggunakan kasut ini untuk aksi melibas. Saya dapati kasut ini memberikan banyak kelebihan sekiranya  anda menggunakan teknik gulung atau hand stand. Ini adalah kerana saiz permukaan yang lebar dan luas memberi lebih ruang untuk melakukan pelbagai variasi bola. Untuk libas Maniam / Back Stroke - saya masih memilih Badminton Master sebagai kasut yang lebih baik kerana Nan Yang ini memiliki kekurangan dalam aspek lenturan bahagian hadapan kasut. Ia agak keras untuk melakukan teknik cangkuk atau jilat bola.

Seolah seperti tidak diguna dengan  kerap kesan geserannya



Secara keseluruhan, kasut ini memang sangat bagus untuk permainan sepaktakraw. Selain dari ketahanan, reka bentuknya juga banyak memberi kelebihan

5 comments:

  1. Replies
    1. saya ada jual kasut Tangnam a.k.a Kasut Nanyang....www.http://mzkasutsepaktakraw.blogspot.com...atau facebook.com/mzkasutsepaktakraw..hubungi 012-4047014

      Delete
  2. Saya ada jual kasut Nanyang & Goldcity. E-mail: lavinng@hotmail.my

    ReplyDelete
  3. saya ada jual kasut Tangnam yang sama cutting macam Nanyang...www.http://mzkasutsepaktakraw.blogspot.com...atau facebook.com/mzkasutsepaktakraw..hubungi 012-4047014

    ReplyDelete