Tuesday 16 August 2011

Kasut Sepaktakraw


Kasut Sepaktakraw



Kasut terbaru saya..boleh tahan juga



Salam.
Dalam entri kali ini saya akan berkongsi perkara yang penting mengenai permainan sepaktakraw ini iaitu KASUT!!!!

Warrior Hi Cut

Sejak saya kecil, adalah mudah bagi saya mengesan siapa yang bermain sukan ini..dengan hanya melihat kasut mereka. Pengamatan saya mengenai perkara ini ialah kebanyakan pemain zaman 80an dan 90an menggemari kasut Bata tapak hijau untuk posisi Killer dan kasut potongan tinggi (hi-cut) jenama Warrior atau All - Star untuk posisi tekong. Manakala Feeder kebanyakkannya menggunakan Warrior tapak merah.

Bata Tapak Hijau..sedap ni..

Keselesaan dan grip kasut sememangnya penting dalam sukan ini kerana ia menentukan gaya timangan dan juga sepakan. Kasut jogging bukan pilihan popular pemain kerana bibirnya yang tidak rata dan mudah mengganggu timangan..namun, tekong lagenda Singapura iaitu Norhisham amat menggemari kasut jogging dan digunakan secara konsisten dalam pertandingan.

Memasuki era 2000, kasut Diadora mula menjadi piliha kebanyakan Feeder kerana rupanya yang lebih elegen dan lebih tahan lasak berbanding Warrior tapak merah. Mat Bo (Rosli) juga menggunakan Diadora ini ketika dikemuncak karier beliau.

Kasut Warrior tapak merah yang mengalami transformasi

Adidas pula mula memasuki pasaran apabila kasut yang biasanya dipakai oleh pemain papan selaju (skateboard) mula diguna oleh pemain takraw. Tekong dan Feeder juga nampaknya selesa dengan kasut ini kerana sisinya yang agak tebal memudahkan mereka menampan bola (break ball) dengan hanya menahan sedikit sahaja. Namun saya perhatikan fleksibiliti kasut ini agak terhad. Saya juga baru - baru ini membeli kasut potongan ini dan mencubanya. Nyata sangkaan saya tepat kerana saya mampu melakukan servis dengan lebih sedap dan setting yang lebih konsisten.

Nan Yang Lite yang selalu dilihat di mana - mana pertandingan

Namun..bagi saya dan kebanyakan pemain takraw, kasut lagenda ialah Nan Yang..bukan suratkhabar Nan Yang Siang Pao tetapi kasut keluaran Thailand yang sangat popular. Kasut ini walaupun sedikit berat berbanding Bata tapak hijau tetapi memiliki daya tahan yang baik, tapak yang lebih tahan lama dan lenturan yang bagus. Saya masih memiliki Nan Yang yang saya beli 4 tahun lalu dan saya masih selesa menggunakannya.

Nan Yang hitam

Walaubagaimanapun, perkara ini amat subjektif. Tepuk kaki tanya bola ok!

No comments:

Post a Comment