Saturday 27 August 2011

Regu elit sepak takraw mangsa kelab Thailand


Regu elit sepak takraw mangsa kelab Thailand

KUALA LUMPUR - Belum pun reda kecewa dibenam Thailand dalam Piala Dunia 2011 minggu lalu, skuad elit sepak takraw negara mensia-siakan pula peluang untuk menebusnya pada perlawanan akhir Piala EGAT Kelima di Rayong, kira-kira dua jam dari Bangkok, kelmarin.
Biarpun cuma berdepan lawan bertaraf kelab, Tirathai di Gimnasium Rayong, regu Malaysia A yang membariskan Syazwan Husin, Norshahruddin Mad Ghani dan Faizul Hairy Osman tetap tunduk 1-3 sekali gus terlepas ganjaran sebagai juara kejohanan, RM10,000.
Malaysia A (termasuk simpanan, Mohamad Fazil Asri dan Hanafiah Dolah) sekadar membawa pulang RM5,000 sementara Malaysia B (Nasiruddin Manjur Ahmad, Arif Busu, Farhan Adam selain Ahmad Sufi Hashim dan Fadzli Roslan) menduduki tempat keempat.
Malaysia A mulanya menewaskan Malaysia B 3-1 yang membawa pulang RM1,500 pada separuh akhir sementara Tirathai menundukkan tuan rumah, EGAT 3-0 dalam satu lagi perlawanan kejohanan yang disertai 16 regu termasuk dari Laos, Jepun dan Singapura.
Syazwan dan Norshahruddin merupakan dua anggota regu negara yang ditewaskan Thailand (Siriwat Sakha/Kriangkrai Kaewmian, Pornchai Kaokaew, Pattarapong Yupadee) 4-15, 6-15, 11-15 di depan lebih 2,000 penonton Piala Dunia di Stadium Titiwangsa, minggu lalu.
Satu lagi regu negara, Malaysia C yang turut ke Piala EGAT, dianggotai oleh Noor Azman Abdul Hamid yang dipecahkan daripada gandingan utama perlawanan akhir Piala Dunia di samping Mohd. Helmi Ismail dan Anuar Samsudin.
Skuad wanita negara pula di bawah bimbingan Md. Fikri Md. Nor yang cukup menyerlah dengan mara ke separuh akhir Piala Dunia dan hampir mengejutkan Vietnam, kalah kesemua perlawanan di peringkat awal Piala EGAT, Laos 1-3 dan China 0-3.
Kejohanan ini juga sebagai sebahagian persediaan skuad elit dan wanita menghadapi misi besar antarabangsa berikutnya, Siri Super Pertama dan Kejohanan Dunia Piala Raja Thai Ke-26 di Bangkok dari 8 hingga 16 September depan dan Sukan SEA XXVI, 11 hingga 22 November ini.

No comments:

Post a Comment