Tuesday 16 August 2011

Thai dikekang


Thai dikekang dalam takraw Piala Raja Thai

PASUKAN Thailand merai kejayaan mempertahankan Piala Raja Thai dalam edisi ke-24 selepas menewaskan Malaysia 2-0 di Bangkok, Julai tahun lalu.
Dipetik dari Utusan Malaysia
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0501&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=su_04.htm

KUALA LUMPUR - Dasar kekangan penyertaan yang diperkenalkan tahun lalu, diteruskan oleh Persekutuan Sepak Takraw Antarabangsa (Istaf), sebagai prasyarat merestui Kejohanan Dunia Sepak Takraw Piala Raja Thai Ke-25 di Bangkok pada 27 Julai hingga 1 Ogos ini.
Ia bererti tuan rumah sendiri yang juga musuh tradisi Malaysia, tidak terkecuali daripada dasar tersebut yang turut dilaksanakan pada Sukan SEA Laos, Disember lalu, yang menyaksikan skuad kita pulang dengan sebutir perak dan sebutir gangsa.
Menurut dasar yang dianggap satu cara terbaik bagi pengagihan gelaran yang sama rata itu, setiap negara peserta secara maksimum hanya layak menyertai tiga daripada empat acara yang dipertandingkan bagi setiap kategori lelaki dan wanita di Fashion Island, Bangkok itu.
Perkara ini dinyatakan oleh Setiausaha Agung Istaf yang juga Presiden Persekutuan Sepak Takraw Asia (Astaf), Abdul Halim Kader dalam kiriman e-melnya kepada Utusan Malaysia, yang turut disahkan Presiden Istaf dan Persatuan Takraw Thailand (TAT), Charouck Arirachakaran.
Thailand menjuarai acara berpasukan dengan menewaskan anak buah Haris Abdul Rahman 2-0 selain menguasai beregu dan gelung pada Piala Raja Thai tahun lalu, manakala Indonesia menghampakan kita dalam antara regu setelah tuan rumah rela mengorbankan penyertaannya.
Piala Raja Thai selaku satu-satunya kejohanan tertua antarabangsa yang masih bertahan sejak 1984, secara tradisinya cuma mempertandingkan acara berpasukan (tiga regu) sekali gus diumpamakan 'Piala Dunia' sepak takraw apatah lagi dengan kejayaannya menarik lebih 20 negara peserta.
Berbeza dengan Kejohanan Dunia Piala Malaysia yang diasaskan oleh Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) sejak 2004 dengan ganjaran puluhan ribuan RM bagi berpasukan, antara regu dan beregu, TAT sekadar menghadiahkan Piala Raja Thai, piala sampingan dan pingat kepada negara pemenang tanpa sebarang wang tunai

No comments:

Post a Comment